|
|
|
|
REGULAMIN PRACOWNI PREPARATYKI ORGANICZNEJ
Warunkiem
rozpoczęcia pracy w laboratorium jest posiadanie ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej (ubezpieczenie OC) oraz zaliczenie
kolokwium wstępnego obejmującego znajomość:
zasad
bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujących w laboratorium
preparatyki organicznej,
podstawowych zestawów aparaturowych
wykorzystywanych w syntezie i oczyszczaniu związków organicznych.
Studenci mają obowiązek systematycznie uczęszczać na zajęcia
laboratoryjne. W wymiarze godzin przeznaczonych na realizację
programu laboratorium nie przewiduje się zajęć „odróbkowych”.
Studenci mają obowiązek przychodzenia na zajęcia laboratoryjne
wyłącznie w dniach i godzinach przewidzianych programem studiów
oraz pracy w laboratorium wyłącznie pod nadzorem nauczyciela.
Wszelkie przejawy nieuczciwości w pracy będą karane skreśleniem
z listy odrabiających ćwiczenia bez prawa powrotu na pracownię w
danym semestrze.
Studenci
mają obowiązek przestrzegać przepisów bezpieczeństwa pracy:
każdy
student w laboratorium musi bezwzględnie
nosić okulary ochronne i fartuch laboratoryjny; bez
względu na charakter wykonywanych czynności
przyjmując
za zasadę, że większość używanych w laboratorium związków
chemicznych jest szkodliwa dla zdrowia, w laboratorium nie wolno:
spożywać
żadnych pokarmów
badać
smaku żadnej substancji chemicznej
wdychać
toksycznych par i gazów
dotykać
rękami substancji chemicznych
pipetować
cieczy poprzez zassanie ustami
należy
unikać kontaktu odczynników chemicznych ze skórą
praca
ze związkami toksycznymi lub drażniącymi (brom, tlenki azotu,
bromowodór, itp.) powinna odbywać się wyłącznie pod sprawnie
działającym wyciągiem
należy
znać postępowanie powypadkowe dla odczynników z którymi się
aktualnie pracuje
ze
względu na zagrożenie pożarowe w pracowni chemicznej
nie
wolno palić papierosów
w
czasie pracy w laboratorium długie włosy należy związać z
tyłu głowy
nie
wolno stosować otwartych źródeł ognia w pobliżu palnych
rozpuszczalników (aceton, alkohole, benzen, eter, octan etylu,
itp.), a ich destylację należy wykonywać w łaźniach wodnych
lub elektrycznych
nie
wolno ogrzewać cieczy organicznych bez użycia chłodnicy
zwrotnej
nie
wolno bez nadzoru pozostawić mieszaniny reakcyjnej ze względu na
niebezpieczeństwo pożaru, gdy jest ona ogrzewana, lub
niebezpieczeństwo zalania wodą pracowni, w przypadku pęknięcia
węża doprowadzającego wodę do chłodnicy
ze
względu na możliwość eksplozji nie wolno ogrzewać zamkniętych
kolb i destylować w zamkniętej aparaturze
studenci
przy wykonywaniu ćwiczenia muszą zwracać uwagę na to co dzieje
się w najbliższym otoczeniu i o zaistniałych wypadkach
natychmiast powiadomić opiekuna
Przechowywanie
substancji chemicznych i odpadów
ciecze
palne należy przechowywać w zamkniętych pojemnikach
słoiki
ze środkami suszącymi należy bezwzględnie zakręcać, gdyż są
one wrażliwe na wilgoć
stałe
pozostałości tj. bibuła, zapałki, kamyki wrzenne, korki należy
wyrzucać do kosza na śmieci nie zaś do zlewów, studzienek czy
wiader p.poż. Zapchanie przewodów odpływowych stwarza
niebezpieczeństwo zalania pracowni.
stłuczki
szklane należy wyrzucać do odpowiedniego pojemnika przeznaczonego
do tego celu
pozostałości
kwasów i zasad można wylać do studzienek pod wyciągiem po
wcześniejszym rozcieńczeniu dużą ilością wody
wszystkie
substancje/rozpuszczalniki organiczne należy bezwzględnie wylewać
do przeznaczonych na ten cel butelek (z napisem „zlewki
organiczne”)
wszystkie
związki reagujące gwałtownie z wodą należy przed wyrzuceniem
rozłożyć w odpowiedni sposób pod wyciągiem – dotyczy to
przede wszystkim sodu, którego resztki należy rozkładać za
pomocą alkoholu etylowego
rozlaną
rtęć (np. w wyniku stłuczenia termometru) należy starannie
zebrać np. za pomocą szklanej kapilary do płuczki połączonej z
pompką wodną, i umieścić w zamkniętym naczyniu. Nie wolno
wylewać rtęci do zlewów lub koszy
zabrania się przechowywania substancji (łącznie ze środkami do mycia) w opakowaniach spożywczych
Organizacja
i czystość pracy
zabrania
się przechowywania na stołach laboratoryjnych odzieży, teczek i
książek za wyjątkiem zeszytów laboratoryjnych. Wymienionych
przedmiotów nie można stosować jako podpórki, podkładki itp.
studenci
są odpowiedzialni za porządek i czystość na swoich miejscach
pracy; wszystkie kurki wodne i gazowe należy zamykać o ile nie są
używane; rozlaną wodę należy natychmiast wycierać, nieużywany
sprzęt schować do szafki
rozsypane, bądź rozlane substancje należy w odpowiedni sposób usuwać, a powierzchnię oczyścić; w
przypadku substancji niebezpiecznych powiadomić prowadzącego
za
całokształt porządku odpowiadają dyżurni wyznaczani w każdej
grupie laboratoryjnej. Dyżurni mają ponadto obowiązek pobrania
kluczy do szafki i dygestorium z odczynnikami chemicznymi, a w
razie potrzeby również refraktometru/kriometru/lampy UV
użytkowane
wagi, refraktometry, kriometr należy utrzymywać w porządku i
czystości
wszystkie
prace syntetyczne należy zakończyć ok. 20 min. przed końcem
pracowni i rozpocząć porządkowanie swoich stanowisk pracy
dodatkowy
sprzęt pobrany z magazynu na rewers należy oddać pod koniec
pracowni
student
odpowiada materialnie za użytkowany sprzęt laboratoryjny
w terminie do 3 tygodni od zakończenia pracowni student ma obowiązek „zdania” szafki ze sprzętem, a do końca sesji uzupełnić braki w sprzęcie. Szafki nierozliczone po tym terminie będą otwierane komisyjnie a studenci będą ponosić koszty nowych kłódek
wpis oceny
student może otrzymać dopiero po rozliczeniu się ze sprzętu
laboratoryjnego
studenci nieposiadający ubezpieczenia od "odpowiedzialności cywilnej" nie będą dopuszczani do wykonywania ćwiczeń
Nieprzestrzeganie zasad ujętych w regulaminie pracowni może skutkować:
upomnieniem
karnym preparatem
obniżeniem końcowej oceny
skreśleniem z listy odrabiających ćwiczenia
Treść niniejszego regulaminu jest dostępna na stronie internetowej: http://www.chorg.p.lodz.pl/preparatyka/regulamin.html oraz w gablocie na pracowni preparatyki
|
|
|
|