Przejdź do treści

Preparaty

Treść (rozbudowana)
Sprzęt laboratoryjny
Sprzęt laboratoryjny 1
Sprzęt laboratoryjny 2
Sprzęt laboratoryjny 3
Sprzęt laboratoryjny 4
Sprzęt laboratoryjny 5
Sprzęt laboratoryjny 6
0
Regulamin

Regulamin pracowni preparatyki organicznej Wydziału Chemicznego Politechniki Łódzkiej

§1 Postanowienia ogólne

1.         Warunkiem rozpoczęcia pracy w laboratorium jest posiadanie ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej (ubezpieczenie OC) na cały okres odbywania zajęć oraz zaliczenie kolokwium wstępnego obejmującego znajomość zasad bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujących w laboratorium preparatyki organicznej.

2.         Praca w laboratorium może odbywać się wyłącznie pod nadzorem nauczyciela prowadzącego zajęcia. Student zobowiązany jest do przedstawienia nauczycielowi przygotowanej aparatury w celu otrzymania zgody na rozpoczęcie prowadzenia reakcji chemicznej.

3.         Studenci mają obowiązek przestrzegać przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, w szczególności:

·           Nosić okulary ochronne i fartuch laboratoryjny niezależnie od wykonywanych czynności,

·           Związać i schować za fartuch długie włosy oraz zdjąć luźne elementy garderoby (chustki, bransolety itp.)

·           Zapoznać się z kartami charakterystyki oraz postępowaniem powypadkowym dla substancji które będą wykorzystywali

·           Stosować środki ochrony skóry i zachować szczególną ostrożność podczas operowania odczynnikami chemicznymi

·           Nie pozostawiać pracującej aparatury bez nadzoru

·           Nie zastawiać okien ani drzwi rzeczami osobistymi

·           Nie spożywać pokarmów i nie pić w laboratorium

4.         Studenci mają obowiązek zgłoszenia wszelkich incydentów oraz przypadków łamania zasad BHP prowadzącemu zajęcia.

5.         Reakcje chemiczne oraz powiązane procesy (ekstrakcja, destylacja) należy prowadzić w wentylowanym dygestorium.

6.         Niedozwolone jest prowadzenie doświadczeń innych, niż te zlecone przez prowadzącego zajęcia.

7.         Wszelkie przejawy nieuczciwości w pracy będą skutkowały niezaliczeniem przedmiotu.

§2 Przechowywanie substancji chemicznych i odpadów

1.         Pobrane substancje lotne i palne należy przechowywać w zamkniętych naczyniach, z dala od źródeł ciepła.

2.         Pobrane substancje toksyczne i żrące należy zabezpieczyć przed przypadkowym kontaktem ze skórą.

3.         Pobrane odczynniki należy przenosić do miejsca pracy pojedynczo z zachowaniem szczególnej ostrożności.

4.         Pojemniki z środkami suszącymi należy zamykać bezzwłocznie po ich pobraniu.

5.         Substancje organiczne należy wylewać do odpowiednio oznakowanych i przeznaczonych do tego celu pojemników na odpady organiczne.

6.         Pozostałości kwasów i zasad należy rozcieńczyć dużą ilością wody i wylać do odpowiednio oznakowanego i przeznaczonego do tego celu pojemnika odpady wodne.

7.         Stałe pozostałości tj. bibuła, zapałki, czy kamyki wrzenne należy wyrzucać do odpowiednio oznaczonego pojemnika na odpady stałe.

8.         Stłuczki szklane należy wyrzucać do odpowiednio oznaczonego pojemnika na odpady szklane.

§3 Praca z urządzeniami grzejnymi oraz źródłami otwartego ognia

1.         Palnik gazowy nie może być wykorzystywany do ogrzewania lotnych i łatwopalnych substancji organicznych. Przed uruchomieniem palnika gazowego należy upewnić się, że w pobliżu nie znajdują się takie substancje.

2.         Podczas pracy z palnikiem należy zdjąć rękawiczki.

3.         Palniki i urządzenia grzejne nie mogą zostać pozostawione bez nadzoru.

4.         Palniki i urządzenia grzejne należy bezzwłocznie wyłączyć po zakończeniu pracy. Gorące urządzenia oraz sprzęt (np. trójnóg) należy zabezpieczyć przed możliwością przypadkowego kontaktu ze skórą.

5.         Ze względu na możliwość eksplozji nie wolno ogrzewać zamkniętych kolb i destylować w zamkniętej aparaturze.

§4 Praca z urządzeniami operującymi pod zmniejszonym ciśnieniem

1.         Wszelkie manipulacje z naczyniami lub urządzeniami szklanymi znajdującymi się pod zmniejszonym ciśnieniem należy wykonywać ze szczególną ostrożnością i za wiedzą prowadzącego.

2.         Przed podłączeniem aparatury do pompy należy sprawdzić, czy elementy szklane nie są pęknięte.

3.         Zapowietrzanie aparatury należy wykonywać stopniowo.

§5 Organizacja i czystość pracy

1.         Studenci są odpowiedzialni za utrzymanie czystości swojego miejsca pracy oraz przestrzeni wspólnych pracowni; rozlaną wodę należy natychmiast wytrzeć; nieużywany sprzęt schować do szafki; nieużywane zawory wodne i gazowe należy zamknąć.

2.         Zabrania się przechowywania na stołach laboratoryjnych odzieży i innych elementów garderoby, przedmiotów osobistych, w szczególności urządzeń elektronicznych, oraz książek za wyjątkiem zeszytów laboratoryjnych.

3.         Rozlane lub rozsypane odczynniki należy bezzwłocznie zneutralizować i zutylizować, a powierzchnię oczyścić. W przypadku substancji niebezpiecznych student ma obowiązek powiadomić prowadzącego.

4.         Na początku zajęć prowadzący wyznacza spośród studentów osobę dyżurną, która odpowiada za porządek w pracowni w chwili zakończenia zajęć. Ponadto dyżurny pobiera i odpowiada za klucze do szafki z wybranymi związkami nieorganicznymi i dygestorium z odczynnikami chemicznymi, oraz  refraktometr, kriometr oraz lampę UV.

5.         Po skorzystaniu z wagi należy pozostawić ją w czystości.

6.         Wszystkie prace syntetyczne należy zakończyć ok. 20 min. przed końcem pracowni i rozpocząć porządkowanie swoich stanowisk pracy.

7.         Dodatkowy sprzęt pobrany z magazynu należy oddać przez zakończeniem zajęć.

8.         Student odpowiada materialnie za użytkowany sprzęt laboratoryjny.

9.         Każdemu studentowi przydzielana jest szafka ze sprzętem laboratoryjnym. Zawartość szafki w momencie przekazania student poświadcza podpisem. W terminie do 3 tygodni od zakończenia pracowni student ma obowiązek rozliczenia się z kompletności szafki ze sprzętem, a do końca semestru uzupełnić braki w sprzęcie. Szafki nierozliczone po tym terminie będą otwierane komisyjnie.

10.     Wpis oceny następuje po rozliczeniu się ze sprzętu laboratoryjnego.

§6 Postanowienia końcowe

1.      Studenci przystępujący do zajęć oświadczają, że zapoznali się i akceptują treść regulaminu.

2.      Nieprzestrzeganie zasad ujętych w regulaminie pracowni może skutkować:

·     Upomnieniem

·     Obniżeniem oceny

·     Niezaliczeniem przedmiotu

0